No, tulvitaan nyt sitten vielä vähän. On eräs muukin vielä mainitsematta jäänyt asia, joka on nyt noussut pintaan.

En oikein tiedä, minkä nimen sille asialle antaisin. Haluaisin nimetä sen jollakin nimellä. "Luottamuspula omaan viisauteen" kuulostanee jotenkuten sopivalta. 

Usein, kun puhun ja varsinkin kun kirjoitan, saatan tuntea itseni hyvin viisaaksi. Sujuvasanaiseksi, nokkelaksi, fiksuksi. Leijun omasta ilmaisuvoimastani. Kunpa valehtelisin enkä kuulostaisi näin omahyväiseltä, mutta ei, minä rakastan omaa ääntäni, omia sanojani. Tämä on tavallaan ollut minulla ominaisuutena kauan, tosin se, kuinka suuresta osasta tuottamaani tekstiä itse pidän, on vaihdellut paljonkin. Joskus minusta on tuntunut, että en sano ääneen mitään oikein, mutta kirjoittaessa sentään kyllä. Ala-asteella on kyllä ainekirjoituskin välillä johtanut paniikkiin, kun en saanut paperille mitään. Mutta nyt harhauduin aiheesta. Pysytään siinä tunteessa, että olen mahtava.

Mutta sitten, kun olen päässyt leijumasta omassa erinomaisessa ilmaisussani ja tulee toisen vuoro puhua, ja tulkitsen että hän tietää asiasta paljon, paljon enemmän, eikä kyse ole siitä että hän on esim. sen aiheen professori joten on odotettavissakin että hän tietäisi, vaan kyse on elämänviisaudesta/maalaisjärjestä, tapahtuu jotain.

Tunnen puhuneeni itseni pussiin. Olleeni tyhmä idiootti. Miten minä nyt tuollaista höpisin ja menin siitä luulemaan vaikka mitä hienoa. Tuo ihminen tietää. Hän on oikeassa. Minun pitää kuunnella tarkasti häntä ja tehdä kuten hän tekee ja sanoo. Oloni viilenee, laskeutuu, hidastuu. Hmph. Toivottavasti hän nyt yhä hyväksyy minut ja toivottavasti saan nyt myötäiltyä. Pitää unohtaa se, mitä ajattelin.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun kirjoitan tuosta tunteesta. Pari kertaa lyhyen ajan sisällä olen sitä nyt onnistunut katselemaan sen sijaan, että vain menen siihen heti ja uskon sen totuudeksi. Yhdellä kerralla totesin jopa, että tulkitsin ensin väärin eikä ihminen ollutkaan kanssani niin kovin eri tasolla käsityksissään! Varsin mullistavaa, että pystyin tuohon.

No niin, foorumille taas.